Melkweg poster

Datum: februari 2017
Rol: ontwerper

Tijdens mijn profilering in het tweede jaar van mijn opleiding kreeg ik de opdracht van design lead van ontwerpbureau Grrr, om een poster te ontwerpen voor de Melkweg met de programmering van januari en februari. De poster moest passen binnen de nieuwe huisstijl en ze zouden komen te hangen in uitgaansgelegenheden in Amsterdam en in de posterframes voor de ingang van de Melkweg.
Ze moesten van een afstand herkenbaar zijn. Onder de bezoekers zijn ook toeristen, dus de poster is in het Engels.


 

Font

Voor logo’s, titels, data en artiestennamen wordt het Melkweg-font gebruikt. Dit is een lettertype gebaseerd op een vierkant grid. Door de M te draaien, kan je een E maken, maar ook een W. De line spacing is hetzelfde als de letter spacing, dus er zal altijd evenveel ruimte tussen alle letters zitten, horizontaal en verticaal.
Calibre wordt voor de lopende tekst gebruikt.

 

Kleuren

Voor onder andere de website, visitekaartjes en het briefpapier gebruikt de Melkweg gedefinieerde kleuren. De kleuren die in posters en dergelijken worden gebruikt, mogen zelf gekozen worden. Dit moeten ruwe, sterke, levendige en unieke kleuren zijn.

 

De typografie is echt kenmerkend van de branding van de Melkweg. Daarom heb ik besloten om geen afbeeldingen op de poster te plaatsen. Zo komt de typografie extra goed naar voren.
Er worden altijd zo min mogelijk kleuren gebruikt. De basis is zwart-wit en ik heb turquoise gebruikt voor ‘Melkweg’.


 
melkweg poster

Klik om te vergroten