Door middel van een enquête probeerde ik erachter te komen wat de doelgroep is waar ik mij op ging focussen en hoe hun smartphonegebruik er precies uit ziet. Ruim 30 mensen hebben deze ingevuld. De gemiddelde leeftijd zat tussen de 17 en 29 jaar en de meest gebruikte apps waren Facebook, Instagram en YouTube. De helft geeft aan apps langer dan 3 uur per dag te gebruiken. De meerderheid zegt bang te zijn om iets te missen, wanneer zij hun mobiel niet checken. De reden voor gebruik is uit verveling of chatten met vrienden. Meer dan de helft heeft geen last van slaapproblemen, maar een klein deel zegt dat wel te hebben.
Op basis van deze bevindingen heb ik tientallen ideeën gegenereerd en een paar daarvan verder uitgewerkt. Zo dacht ik aan een app waarbij je workout oefeningen moet doen om je mobiel weer te kunnen gebruiken, een game waar je samen met vrienden een stad moet bouwen, een app die alle functies uitschakelt behalve chatten en een app waar je voor gratis printen kan sparen op school.
Ik was op zoek naar een manier om mijn applicatie spannend en motiverend te maken. Het moest iets hebben, waardoor het erg aantrekkelijk wordt om het te gaan gebruiken, maar wel zonder dat je weer teveel tijd besteedt aan deze app. Jongeren vinden games vaak leuk om te doen, vooral als er competitie in het spel is. In een extra enquête kwam dit ook naar voren. Hoe zorg je ervoor dat de gebruiker direct nieuwsgierig wordt om het te gaan installeren? Het koppelen van mijn app aan een bekende film, serie of andere game wekt nieuwsgierigheid op, omdat de doelgroep de film, serie of game al kent, waardoor ze ook de app willen uitproberen. Dit is al een hele stap.